Töri esszéíró felkészítő közép és emelt szinten
JELENTKEZZ ITT: https://forms.gle/Re6jLPrJkbQ7DpMp9
RÉSZLETEK: https://www.facebook.com/events/674125713790679/
- 22 Tipp segítségével bemutatjuk, hogyan kell esszét írni
- 5-6 konkrét példán keresztül meg is mutatjuk az esszéírás menetét
Berzsenyi Dániel élete:
- 1776–1836 (60 év)
- Egyházashetyén született (Szombathely környéke) birtokos nemesi evangélikus család
- Soproni evangélikus líceum: 1788-tól, megtanult németül, görögül, latinul
- 1795 júliusában abbahagyta a tanulást, Niklán („niklai remete”) anyai nagybátyjánál tartózkodott, majd apja mellett gazdálkodott Hetyén
- 1799: feleségül vette másod unokatestvérét, Dukai Takách Zsuzsannát,1804-től Nikla
- Kis János nemes-dömölki lelkész fedezte fel, hogy Berzsenyi verseket ír: 1808-ban 77 verset tartalmazó kézirata Kis János közvetítésével Kazinczyhoz került, aki ajánlotta, hogy kötetének szerkesztésében, versei hibáinak kijavításában segíti
- 1813-ban megjelent verseinek első, 1816-ban második kiadása
- Kölcsey kritikáját igaztalan csúfolódásnak érezte, felháborodásában választ írt; mivel Kazinczy nem kelt a védelmére, őt is ellenségének tartotta; levelezésük megszakadt
- 1830-ban a Magyar Tudós Társaság rendes tagja
- 1832-ben személyesen is megismerkedett Széchenyivel
- betegeskedett, Balatonfüreden és a budai fürdőkben keresett gyógyulást
- február 24-én halt meg Niklán
- Világnézete: Carpe diem! / Arany középút
- A magyar felvilágosodás egyik legkiemelkedőbb alakja
Berzsenyi Dániel ódái:
A Magyarokhoz I. (1796, végleges forma: 1810)
- Közösségi óda
- Pesszimista
- Megjelenik a nemzethalál-vízió (később: Himnusz, Szózat)
- Idő- és értékszembesítő vers (Múlt: erős; jelen: romlás)
- Kérdő formájú számonkérés, bírálat
- Jelkép: Buda
- „A szent rokonvérbe feresztő” --> belső viszály (polgárháború)
- Magyarok = tölgy (metafora)
- Önkritikus gondolatok
- Tételmondat: „Így minden ország támasza, talpköve / A tiszta erkölcs…”
- „Mi a magyar most? – Rút sybaríta váz.” --> elpuhult magyarság, megromlott erkölcs
- Alkaioszi strófa --> antik hatás (Horatius mintájára)
A Magyarokhoz II. (1807)
- Közösségi óda
- Optimista („Nem félek.”)
- Hajó toposz
- Dühöngő tenger --> nép haragja
- Az eddigi világok összeomlanak (lerontá Prussziát à Napóleon bevonul Berlinbe, Poroszországba
- Titus = I. Ferenc
- Buzdít („Ébreszd fel alvó nemzeti lelkedet!”)
- Tételmondat: „Nem sokaság, hanem / Lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat.”
- A tiszta erkölcsök tették naggyá Rómát, Maratont, és Buda várát is
- Kodály 1936-ban zeneileg feldolgozta
Berzsenyi Dániel elégiái:
Osztályrészem (1799)
- Személyes tematikájú vers
- Osztályrészem = ami neki jutott
- A heves ifjúból érett férfi lesz
- Hajó toposz („Partra szállottam.”
- Lezárta eddigi életét, lelki békét talált
- Higgadt nyugalom, leszámol korábbi vágyaival
- Béke, nyugalom: csak az álmok feladásával érhető el --> elégikus szemlélet
- Megelégedettség képzete --> önámításnak tűnik
- Lelki szükség: Camoena jelenléte
- Szőlő, kalász, föld, szabadság --> anyagi jólét
- Szapphói strófa
- Klasszicista vers
- Rímtelen, időmértékes
A közelítő tél (1804-1808)
- Az elmúlás verse
- Közelítő --> közelgő halál
- központi gondolat: a személyes lét lehetetlenné válása à a mulandóságot fejezi ki
- 1. vsz.: általános gondolatok
- 2. vsz.: negatív festés --> nincs rózsás labyrinth, nincs már symphonia
- 3. vsz.: ellentét: mi volt (öröm víg dala) és mi van (szomorúság)
- 4. vsz.: az idő rövid, gyorsan elrepül (saját élete rövidségét mutatja be vele)
- 5. vsz.: nem elég az élet, hogy kiélvezze (tavasz = fiatalsága)
- 6. vsz.: a természet örök, megújul, ő nem