Itt megtalálod a Megoldásod érettségire

Magyar tételek

Magyar tételek

A homéroszi világlátás – Iliász, Odüsszeia

2020. március 25. - Studium Projekt

Töri esszéíró felkészítő közép és emelt szinten

 

JELENTKEZZ ITT: https://forms.gle/Re6jLPrJkbQ7DpMp9

RÉSZLETEK: https://www.facebook.com/events/674125713790679/

  • 22 Tipp segítségével bemutatjuk, hogyan kell esszét írni
  • 5-6 konkrét példán keresztül meg is mutatjuk az esszéírás menetét


Homérosz élete:

  • e. 8. században élt
  • Szülővárosa: Szmirna (?)
  • Görög költő
  • Vak volt (?)


Eposz

  • Az epika műnemébe tartozó műfaj. Kötött verses formájú. Egy egész nép sorsát érintő eseményt ír le. Főhőse mindig kivételes képességű ember, akit természetfölötti erők is támogatnak harcában.


Eposzi kellékek

  • fohász vagy segélykérés (invokáció)
  • témamegjelölés (propozíció)
  • in medias res – kezdet (a dolgok közepébe vágva)
  • seregszemle (enumeráció)
  • részletezett csatajelenetek
  • állandó jelzők (bagolyszemű Pallasz, leleményes Odüsszeusz)
  • epizódok
  • isteni beavatkozás (deus ex machina)
  • epikus hasonlatok
  • időmértékes verselés (hexameter, 6 versláb)


Homéroszi kérdés

  • Nem valószínű, hogy a két eposz szerzője ugyanaz a személy, mert a két mű szerkezete, embereszménye, világképe közti különbségekből arra lehet következtetni, hogy a művek keletkezési ideje között legalább 100 év telt el, tehát a szerző nem lehet azonos.

Iliász

  • Ilion = Trója
  • Téma: a trójai háború (Szép Heléna visszaszerzéséért; valójában: achájok zsákmányszerző háborúja)
  • Hőse: Akhilleusz --> sebezhetetlen, kiváló harcos, bátor, legfontosabb számára az életben: hírnév, sértődékeny, büszke; jó barátja: Patroklosz
  • Krüszeisz helyett Briszéisz lesz Agamemnón rabnője, akit Akhilleusztól vesz el
  • Akhilleusz nem megy harcolni, helyette Patroklosz megy Akhilleusz fegyverzetében
  • Hektor trójai királyfi megöli Patrokloszt
  • Akhilleusz ezért megöli Hektort
  • Priamosz király (Hektor apja) könyörög Akhilleusznak, hogy hadd temethesse el fiát
  • megengedi

Világkép

  • A Homérosz-kori nemesség ideálja a harci erényekben, katonai nagyságban testesül meg. A hírnévvel és megbecsüléssel rendelkező embereknek példaként kellett szolgálniuk. A többségi és az egyéni céloknak, érdekeknek összhangban kellett lenniük.

Emberideál

  • Akhilleusz a Homérosz-kori nemesség harci erényekben, katonai nagyságban megnyilvánuló ideálját megtestesítő hős. Akhilleusz sorsának kimenetele kettős: hírnévvel teli rövid élet vagy hosszú dicstelen élet. A hírnévért való küzdelme azonban nincs mindig összhangban a görög sereg érdekeivel. A szeretet rabnő elkobzása miatti fájdalma a közösség érdekivel szembeforduló dühöt szül. Elfordul a többségtől, ezáltal megbontva az érdekek egyensúlyát. A hosszú élet árán választott hírnév önző érdeket szolgál ki, nem erkölcsi példa többé. Az Iliász világképe túl lép a gyilkos nagyságban megtestesülő emberideálon, a megbékélést csak a legnagyobb ellenség apjának könyörgése teljesíti be. Ez az Akhilleusz már azoknak a költőknek az ideálja, akikben ellentétes érzelmeket ébreszt a vitézi kiválóság, és az erkölcsileg kicsinyes élettartam. Akhilleusz a halhatatlan dicsőséget választotta, a hosszú, békés, de névtelen sors, élet helyett.

Az istenek szerepe

  • A tényleges csatát az istenek vívják, a végkimenetel is az ő kezükben. Két szinten értelmezhető az isteni beavatkozás: az Olümposzon és a trójai harctéren. Zeusz kegyeiért való küzdelemben, közvetlen beavatkozásban nyilvánul meg. Nem csak a cselekmény előre vitelében játszanak fontos szerepet az istenek, hanem a világkép formálásában. Kapcsolataik, vitáik, céljaik párhuzamban állnak a földiekkel. Halhatatlanságukkal pedig az emberi értékrend kontrasztját jelentik. Ebben az összehasonlításban derül ki, hogy minden szenvedés, de egyben minden érték értelmét a halál biztos tudata adja, és ezért, a vég nélküli isteni sorban nem csak a kínok, de az értékek is felbomlanak.


Odüsszeia

  • Trója ostroma után hazatérő görög hős kalandjait mutatja be
  • Főhős: Odüsszeusz
  • Ez a mű világképe más --> másfajta értékek jelennek meg
  • Nem az arisztokrácia katonai erényeit tartja fontosnak
  • Odüsszeusz kíváncsi természet, okos és leleményes, értelemmel küzdi le a hazatérése előtt álló akadályokat
  • A cselekmény két szálon fut: Ithakában, Odüsszeusz otthonában --> Télemakhosz (fia) elindul megkeresni az apját, Odüsszeuszt; Pénelopét (feleségét) 108 kérő ostromolja, mondván a férje már halott; --> Odüsszeusz utazása (utazás toposz)
  • 1-4. ének: bemutatja Ithakat (Penelopé és Telemakhosz bemutatása)
  • 5-7. ének: Ogügié szigetén játszódik, ahol Odüsszeusz Kalüpszó nimfával él --> szerelmi fogságban tartja (7 évig)
  • Pallasz Athéné közbenjárására Zeusz megparancsolja, hogy Odüsszeusz hazatérhet
  • tutajt épít, viharba kerül
  • Ezután a phaiákok szigetére kerül, ahol Nauszika szerelmét is visszautasítja --> megint a hazatérés mellett dönt
  • 9-12. ének: elmeséli a phaiákoknak kalandjait --> 10 kaland
  • Pl. a küklopsz megvakítása; sziréneknek való ellenállás (kikötözte magát); Szkülla és Kharübdisz szörnyekkel találkozik
  • 13-24. ének: a mű második része --> Odüsszeusz hazatér, íjverseny a 108 kérőnek, eleinte nem fedi fel kilétét, leszámol a kérőkkel; egyesül a család --> nincs tragikum

Világkép

  • Az Iliászban megfogalmazott értékek sokat vesztettek jelentőségükből. A megkérdőjelezett eszmék nem lehetnek a kialakulóban lévő polisz-polgárság és az új hajós-kereskedő réteg világképének biztos alapjai, új ideálokra van szükség. Ezeknek az értékeknek a képviselője Odüsszeusz.

Emberideál

  • A halál utáni, dicsősséggel szerzett halhatatlanság helyett az élet legfőbb érték. Az emberideál: az életet ésszel és értelemmel megélő bölcsutazó. A leleményesség, a világlátottság, az igazságosság, a nem vakmerő, nem megfontolt cselekedetek az új hőseszményt a közösségért is felelős emberré teszik. Az Akhilleusz-féle hősök közvetve küzdöttek a társadalomért. Odüsszeusz viszont nem csupán saját hírnevének egy-egy ragyogó sugarát engedi át a közösségnek, hanem közvetlenül küzd a társak életének megmentéséért.

Az istenek szerepe

  • Az Iliász hősei az istenek „játékszerei”, ezzel szemben az Odüsszeiában a hősök nem csak előre elrendelés szerint vállalhatják sorsukat, hanem alakíthatják is azt. A külső körülményeket itt is az istenek uralják, a lényegi különbség abban rejlik, hogy hősöknek elsősorban nem ellenségeiket, hanem saját gyarlóságukat kell legyőzni. Odüsszeusz felül tudott emelkedni balgaságán, nem követet el ostoba vétkeket, ellenállt a mohóságnak, kiérdemelte az istenek segítségét. Az Odüsszeiában nincs közvetlen beavatkozás, az istenek legfeljebb álruhában jelennek meg a haladók között. Az Olümposzi világ ábrázolásának legfőbb célja a világkép teljesebb bemutatása.

Hasonlóságok és különbségek a két eposzban

  • Mindkettő tudatosan szerkesztett --> egy mozzanatot emel ki egy hosszú történetből, ugyanakkor részletesen leírja a körülményeket, előzményeket
  • Az Iliász a háborús állapotot mutatja be, Odüsszeia nagyjából békés
  • Az Iliászban több a történelmi elem, míg az Odüsszeia inkább fantáziavilágra épít
  • Az Iliász központi témája a harag és az indulat, az Odüsszeiáé pedig az ész és az emberi találékonyság
  • Más az emberideál --> más korszakra utal, emiatt valószínű, hogy a két mű két különböző szerzőtől származik
  • Az Iliász lineáris szerkesztésű nagyjából, az Odüsszeia lazább, több szálon fut a cselekmény
  • Más a nyelvjárás a két műben
  • Eposzi kellékek nagy része mindkettőben megjelenik

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartetelek5.blog.hu/api/trackback/id/tr1215556980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása