Töri esszéíró felkészítő közép és emelt szinten
JELENTKEZZ ITT: https://forms.gle/Re6jLPrJkbQ7DpMp9
RÉSZLETEK: https://www.facebook.com/events/674125713790679/
- 22 Tipp segítségével bemutatjuk, hogyan kell esszét írni
- 5-6 konkrét példán keresztül meg is mutatjuk az esszéírás menetét
Arany János élete
- 1817-1882 (65 év)
- Nagyszalontán született
- 1833: debreceni református kollégium (8 osztályos) - itt tanul és segédtanító
- 1836: Színésznek állt, lelkiismeret-furdalása miatt hazatért
- 1840: másodjegyző
- Ercsey Juliannát vette feleségül --> 2 gyerek (Juliska, László)
- 1846: Kisfaludy Társaság pályázatára megírja a Toldit, nyer + Petőfi barátsága
- 1847: Toldi estéje
- 1848: állami állás: belügyminisztériumi fogalmazó (nemzetőr)
- harc leverése után bujdosni kényszerül, állását elveszti
- 1851-1860: tanár Nagykőrösön
- 1858-tól akadémiai tag
- 1860: Kisfaludy Társaság elnöke --> folyóiratokat indít (Koszorú, Szépirodalmi figyelő)
- 1865: Akadémia titoknoka
- 1870: Akadémia főtitkára
- 1865-ben meghal leánya
- Epebetegsége elhatalmasodik
- 1877: Őszikék
- 1879: Toldi szerelme
A ballada: "Tragédia dalban elbeszélve." (Greguss Ágoston)
A három műnem ötvözete:
- lírai: versben íródik
- epikai: történetet mesél el, balladai homály
- drámai: párbeszédeket tartalmaz, és sokszor tragikus
Tematikája szerint:
- Népi ihletésű parasztballadák (Tengeri hántás)
- Történelmi balladák (Mátyás anyja, Szondi két apródja, V. László, Zách Klára)
- Lélektani balladák (Ágnes asszony, Tetemre hívás)
- Romantikus ihletésű balladák: titokzatosság, érzelemközpontúság, váratlan fordulatok, babona (Tetemre hívás, Az ünneprontók)
Szerkezete szerint:
- Egy szólamú, lineáris balladák: egy cselekményszál, körkörös felépítettség
- Többszólamú, polifonikus, párhuzamos szerkesztésű balladák
Arany János balladái időrend szerint:
Nagyszalontai balladák --> 1847-48 (románcos balladák)
- Nagykőrösi balladák --> 1852-57 (Ágnes asszony, V. László–1853; Zách Klára–1855; Szondi két apródja–1856; Walesi bárdok–1857)
- Őszikék balladák --> 1877 (Tetemre hívás, Vörös Rébék, Tengeri hántás, Hídavatás)
Parasztballadák:
Tengeri hántás – 1877
- Dalos Eszti és Tuba Ferkó esete
- Eszti árva volt, nem volt tanácsadója, terhes lett
- Bűn – bűnhődés (meghal)
Történelmi balladák:
Szondi két apródja – 1856
- még az ellenség is dicséri Szondit, elismeri nagyságát
- történelmi háttér
- több helyszín
- párhuzamos szerkesztés --> kétszólamú
- a török monológja - a zsarnokság természetrajza
- a két apród a hűség mintaképei --> a hűség és hősiesség balladája
- eltérő stílusok: keleties nyelvezet; metaforák, képek a muzulmán képzetkörből
- az apródok része a siratóénekekhez hasonló
- a megkegyelmezés eltérő jelentése
- Szondi: Istenre hagyatkozás
- Török: életben hagyás
- Felépítés:
- 1-2.vsz.: alapszituáció, előrevetítés
- 3. vsz.: a szultán kérdése, és kérése
- 4. vsz.: a török követ felelete
- 5. vsz-tól: feleselő építkezés
- a végén átok
- rejtett párhuzam: a Bach korszak belső ellentétei: leigázott, és leigázandó
Lélektani balladák:
Ágnes asszony – 1853
- körkörös szerkezetű (egyszólamú, lineáris)
- in medias res kezdés
- lélektani ballada: a bűn értelmetlensége, és a bűnhődés folyamata áll a középpontban
- népi verselés: ütemhangsúlyos, félrímes, felező nyolcas (ezt megtöri az anapesztusos könyörgés)
- a versszakok végén könyörgés, refrén
- A bíróság döntésének többféle értelmezése:
- babonás hit: az őrültség valamilyen szent dolog, ezért az őrülteket békén kell hagyni
- isten büntetése, az isteni akaratnak való engedés
- a lelkiismeretére bízzák, a megbolondulás a büntetése
- 3 részből áll:
- 1-7.vsz.: a mosás
- 7-19.vsz.: a börtön
- 19. vsz.-tól a végéig: újra otthon
- mosás, és fehér motívum - bűnhődés
- Orbán János Dénes parafrázisa (Egy ballada redukciója): a tanulság örök érvényű; ugyanaz modern formában
Romantikus balladák:
Tetemre hívás – 1877
- kereszt, és ráütő rím (a b a b b)
- témája a bűn és bűnhődés, akár a többi balladának
- nagy részét az apa igazságkeresése teszi ki
- helyszín, nevek, régies kifejezések - akusztikus hatás, és általánosító jelleg
- daktilusokból áll - dallamos, néhol megtorpantja, néhol felgyorsítja ezeket
- babona: a halott (Bárczi Benő) sebe vérezni kezd a gyilkos közelében
- tragédiába végződő szerelmi játék
- Kund Abigél a 6. gyanúsított - a 6-os szám a sátán száma (szintén babona)
- kacag és sír - kettősség
- a bűn nem maradhat bűnhődés nélkül
- az apa magatartása megkérdőjelezhető
A történet nagyobb részét azonban az apa kérlelhetetlen igazságkutatása teszi ki, s e bizonyosságkeresésben hasonlóságot mutat fel fiával is. Talányos Arany viszonya az apához, hiszen értelmezhetjük úgy, hogy a világ nem épülhet bűnre, nem maradhat megtorlatlanul az erkölcsi világrend megsértése.
Szerkezetük szerint
- Egyszólamú: (lineáris; körkörös) --> Hídavatás, Ágnes asszony, Vörös Rébék
Híd-avatás – 1877
- valóságháttér: a Margit-híd avatása, divattá vált az öngyilkosság
- babona (mint népies elem): az új hidat az öngyilkosok avatják fel
- véleményt mond a saját koráról: szembeállítja a városi rohanó, és a vidéki nyugodt életet
- keret: a fiú útja
- haláltánc - Vijjon
- híd jelkép - híd a halál, és az élet között
- erősen tárgyias stílusú
- egyszólamú
- a végén elhallgatás
- időmértékes, jambikus verselés; a b a b b
- minden öngyilkos, és minden halál különböző - sokszínűség, seregszemle
- az erkölcsi világrend megbomlása okozza az öngyilkosságokat
Vörös Rébék – 1877
- bűnlavina
- vörös szín - démon
- varjú - a néphit szerint egy boszorkány (a vers népi babonára épül), tárgyiasított rossz
- "hess madár" - (reménytelen) sátán űzés, és refrén egyben
- keretes vers
- hasonlít Poe költeményeire
- lélektani vers
- körkörös felépítés
- "most" - időmegjelölés
- élőbeszédet idéz fel
- Felépítés:
- 1-5.vsz.: szinesztézia, és enjambement, ami az időtlenséget jelképezi
- 6-11.vsz.: balladai homály
- 12. vsz.: Dani sorsának beteljesülése
- 13. vsz.: keret
- Kétszólamú: V. László, Szondi két apródja, Tengeri hántás